/ Historie

Tři české posádky, tři závodní rally speciály staré čtyřicet a více let, proti nim jedna zaoceánská výzva – slavná La Carrera Panamericana, pořádaná v Mexiku každý rok v říjnu. Celková délka 3500 kilometrů v sedmi dlouhých etapách, v horku a vysokých rychlostech. Tedy kombinace, která sama o sobě znamená logisticky a organizačně jednu z nejkomplexnějších účastí českého motoristického týmu v zahraničních závodech. Vítejte na začátku nového projektu, plného velkých premiér! Dálkové soutěže, to není jen slavný Dakar nebo klasické Monte Carlo!

Nápad české účasti na Carreře se formoval v hlavě team leadera Vojtěcha Štajfa několik let. Pražský jezdec, který úspěšně závodí v českém rally šampionátu s vozem Subaru Impreza a v roce 2013 si dokonce odnesl mistrovský titul v kategorii produkčních vozů, už má několik podobných speciálních akcí za sebou – jmenujme třeba dvojnásobnou účast v Rallye Monte Carlo nebo v Arctic Lapland Rally za polárním kruhem. Ale věhlasná zámořská rally s historikem – to tu ještě nebylo!

A značka Subaru, kterou Štajf po léta úspěšně reprezentuje, bude znovu u toho – upravuje pro tento účel unikátní model Subaru Coupé z roku 1972 – jeden z pouhých 3500 kusů, které byly vyrobeny a v Evropě se nikdy oficiálně neprodávaly. Po úpravách dle relativně volných předpisů pro Carreru se zrodí opravdu plnohodnotný závodní speciál. Půjde o vůbec první účast značky Subaru ve slavné soutěži. Vedle Vojty Štajfa usedne na horké sedadlo navigátora ostřílený spolujezdec Vladimír Zelinka.

Silnější model Porsche, slavný 911 z roku 1972, bude pilotovat dobrodruh Jaroslav Petrásek, který má na svém kontě nejen aktivity ve snowboardingu, ale zejména bohaté portfolio zážitků v bezmotorovém létání, včetně rekordního přeletu jihoamerických And. Jeho navigátorem bude Petr Behro.

Tak jako na soutěžních okruzích, osedlá i na Carreře úspěšný okruhový závodník Petr Kačírek vůz značky BMW. Zatímco doma se stal za volantem speciálu BMW M3 GTR v roce 2011 dokonce mistrem republiky a poslední čtyři sezony se objevuje na českých rally tratích za volantem vozu Subaru, v Mexiku bude Petr pilotovat krásné kupé BMW 2800 CS. Spolujezdcem mu bude zkušený kopilot v českých rally Jaroslav Jugas.

Co je La Carrera Panamericana?

Slavná soutěž se jezdila v 50. letech 20. století a svého času šlo o nejdrsnější dálkovou motoristickou akci na světě – konala se v oblastech stavby slavné stejnojmenné transmexické dálnice – v 50. letech se uskutečnilo pět ročníků, ale už to stačilo, aby se soutěž stala legendou svého druhu. Rallye rychle přitáhla slavná jména motoristického sportu a její úspěšnou stopu psal Jaroslav Juhan – významná osobnost světového motorismu, pražský rodák, jehož jméno u nás mělo být po emigraci v roce 1952 do Guatemaly navždy zapomenuto. Byl to Juhan, kdo založil zastoupení značky Porsche ve Střední Americe a kdo přitáhl tovární závodní tým Porsche na Carreru a úspěšně se jako závodník účastnil celého závodu. Od té doby je pro exkluzivní modely firmy Porsche vyšetřen název Carrera. Po tragédii při závodu 24 hodin v Le Mans v roce 1955 (mimochodem, závod, v němž Juhan osobně startoval a reprezentoval tovární tým Porsche) byla Carrera zrušena, ale v roce 1988 byla obnovena a koná se pro historická vozidla každým rokem znovu jako poslední ze starých klasických jízd v tradičním stylu.

Jaroslav Juhan poté, co se přesunul zpět do Evropy, působil jako prodejce exkluzivních značek automobilů, ale ještě před emigrací stačil zanechat stopu i v Čechách – protože se přiženil do hereckého rodu Steimarů, jeho dcerou je herečka Evelyna Steimarová a vnučkou herečka Anna Polívková, mj. čerstvá vítězka televizní taneční soutěže Star Dance, která bude také patronkou našeho týmu a ke svému slavnému dědečkovi měla od dětství velmi blízký vztah.

Rallye opět přitahuje slavná jména světového motorsportu a je zajímavé, že prim v ní už několik let hrají americké „křižníky silnic“ z 50. let, v podobě automobilů již zaniklé značky Studebaker – volné předpisy pro Carreru umožní úpravu původního vozu až do výkonu okolo 700 koní a rychlostí atakujících 250 km/h – tak rychlá je slavná Carrera! Jedná se o poslední plnohodnotnou dálkovou alternativu starých soutěží, jaké byly třeba evropské Mille Miglia nebo Targa Florio.

Náš tým nyní čeká celoroční příprava soutěžní techniky, ale také řada organizačních záležitostí. To vše se lépe zvládá díky podpoře ambasády České republiky v Mexiku.

Druhý ročník rallye, které se Duck Racing účastní se bude konat koncem října 2015, ale ještě předtím se dozvíte mnoho o soutěžních posádkách, jejich vozech, přípravě týmu, o Carreře samotné i o Jaroslavu Juhanovi. Náš velký projekt účasti na slavné a unikátní soutěži začíná a sledovat ho budete moci na internetové adrese www.panamericanarally.cz.

Aktuality

Maroc Histroric Rally 2019

Konec dobrý, všechno dobré. Tak by se ve zkratce dala popsat výprava posádky Jaroslav Petrásek – Radek

2019 – Duck Racing na všech frontách

20. 3. 2019 proběhla tiskovka, na které jsme představili plány našeho týmu pro sezonu 2019. Máte se na co těšit, protože jsme se rozhodli, že do toho šlápneme na všech frontách!